Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|
Choose an application
Bijna een op vier zwangerschappen eindigt in een miskraam. En dat terwijl de zwangerschap net een periode inluidde vol verwachting naar nieuw leven. dat kan hard aankomen. De ongeboren baby vormde immers al een stukje tastbare werkelijkheid, dat we moeilijk met anderen kunnen delen. Dit uniek boek brengt de ervaringen samen van een vrouwenarts, een psycholoog en een sociaal verpleegkundige. Op een openhartige en heldere wijze behandelen zij alle medische en psychologische aspecten van een miskraam.
Psychiatry --- Gynaecology. Obstetrics --- miskraam --- Psychiatrie --- Gynaecologie. Obstetrica --- 253:392.3 --- Academic collection --- 418.7 --- afscheid nemen --- dood --- emoties --- hulpverlening --- rouw --- sterven --- verliesverwerking --- Miskraam (abortus, doodgeboorte, spontane abortus) --- Zwangerschap --- 615.7 --- miskraam (spontane abortus) --- ouderschap --- ziektebeleving --- zwangerschap (graviditeit) --- 253:392.3 Pastoraal in gezin en familie. Pastoraal bij echtscheiding --- Pastoraal in gezin en familie. Pastoraal bij echtscheiding --- Psychologie van leven en dood --- Miskraam --- Zwangerschapscomplicaties --- Zwangerschapspsychologie --- Provincie West-Vlaanderen --- Zwangerschapscomplicatie --- Medical sciences --- Miscarriages --- Psychology --- Book --- Experiences
Choose an application
59
kindersterfte --- Philosophical anthropology --- rouwverwerking --- Physiology: reproduction & development. Ages of life --- #GGSB: Dood & Levenseinde --- #GGSB: Pastoraal gesprek - begeleiding --- #gsdb6 --- C3 --- dood --- getuigenis --- rouw (x) --- zuigelingen (x) --- pasgeborene --- rouw --- 418.7 --- afscheid nemen --- geboorte --- getuigenissen --- troost --- Kunst en cultuur --- Psychologie van leven en dood --- Dood --- Rouwproces --- Geboortetrauma --- Kunst --- Autisme --- Cultuur --- Kind --- Samenleving --- Technologie --- Wetenschap --- Historische kritiek --- Maatschappij --- Geschiedenis --- Voorlichting --- Dood & Levenseinde --- Pastoraal gesprek - begeleiding
Choose an application
Verlies en rouw maken deel uit van elk mensenleven. Toch is het niet eenvoudig om met de dood in ons leven om te gaan. Een rouwproces kan jaren duren en een schaduw werpen over het leven van de nabestaanden. Ook kinderen en jongeren worden geconfronteerd met verlies en rouw. Zij staan nog aan het begin van hun leven en worden dan al in de wortels van hun bestaan geraakt. Een goede opvang en begeleiding van kinderen en jongeren bij het rouwen is daarom noodzakelijk. Ouders, maar ook scholen en jongerenorganisaties kunnen een degelijke ondersteuning daarom goed gebruiken in het vervullen van deze moeilijke opdracht. De christelijk geïnspireerde jeugdbewegingen en organisaties die werken met kinderen en jongeren in Vlaanderen, stelden vast dat er een grote behoefte bestaat aan bruikbaar werkmateriaal rond verlies en rouw. Materiaal dat geïnspireerd is op het verrijzenisgeloof dat in de christelijke traditie centraal staat. De pastorale verantwoordelijken van deze bewegingen, verenigd in het 'Netwerk voor pastoraal met jongeren', sloegen de handen ineen en werkten daarom deze map uit voor de begeleiding van kinderen en jongvolwassenen. In het eerste deel van deze map worden activiteiten aangeboden rond het thema verlies en rouw, los van een concrete aanleiding. Kinderen en jongeren zullen immers beter gewapend in het leven staan als ze al actief met dood en verlies bezig zijn geweest, voordat ze met een concreet sterfgeval geconfronteerd worden.Het tweede deel biedt activiteiten naar aanleiding van een concreet sterfgeval. Op die manier kunnen begeleiders die met een sterfgeval binnen of in de omgeving van hun groep worden geconfronteerd, verwerkingsmethoden vinden die naar de specifieke situatie van de kinderen of jongeren vertaald kunnen worden. In het eerste deel van deze map worden activiteiten aangeboden rond het thema verlies en rouw, los van een concrete aanleiding. Kinderen en jongeren zullen immers beter gewapend in het leven staan als ze al actief met dood en verlies bezig zijn geweest, voordat ze met een concreet sterfgeval geconfronteerd worden. Het tweede deel biedt activiteiten naar aanleiding van een concreet sterfgeval. Op die manier kunnen begeleiders die met een stergeval binnen of in de omgeving van hun groep worden geconfronteerd, verwerkingsmethoden vinden die naar de specifieke situatie van de kinderen of jongeren vertaald kunnen worden. (Bron: covertekst)
Philosophical anthropology --- kinderen --- Affective and dynamic functions --- psychologie van leven en dood --- rouwverwerking --- Christian pastoral theology --- #GGSB: Dood & Levenseinde --- #GGSB: Pastoraal --- C3 --- handleiding --- jeugdpastoraal --- rouw (x) --- dood --- kinderen en rouw --- rouw --- verlies --- 418.7 --- pastorale begeleiding --- 478.9 --- Jongeren --- Kinderen --- Rouwproces --- Verdriet om verlies --- 393.7 --- Dood --- Hulpverlening --- Rouw --- Verwerking --- Werkvormen --- Dood : begeleiding jongeren --- Dood : begeleiding kinderen --- Rouwproces : jongeren --- Rouwproces : kinderen --- Verliessituaties --- Dood; kinderen --- Rouwverwerking --- D50255.jpg --- Dood: kinderen --- Rouwen: kinderen --- Kunst en cultuur --- Psychologie van leven en dood --- Overige vormingsgebieden --- (zie ook: Rouwproces) --- Afscheid nemen --- Kunst --- Autisme --- Cultuur --- Kind --- Samenleving --- Technologie --- Wetenschap --- Historische kritiek --- Maatschappij --- Geschiedenis --- Voorlichting --- Dood & Levenseinde --- Pastoraal
Choose an application
Als hulpverlener worden we geconfronteerd met lijden en sterven. Wanneer iemand stervende is, worden kinderen dikwijls weggehouden, vergeten. Is deze intuïtieve reactie van de familie en omgeving wel de juiste? Helaas niet. De ervaring leert dat kinderen veel intenser bezig zijn met deze situatie dan algemeen aangenomen wordt. Kinderen moeten de kans krijgen om afscheid te nemen van iemand van wie ze houden. We is noodzakelijk dat ze - en hun familie - daarbij deskundig begeleid worden.
Sociology of health --- Philosophical anthropology --- kinderpsychologie --- Developmental psychology --- kind en ziekenhuis --- psychologie van leven en dood --- verdriet --- rouwverwerking --- Kinderen en dood --- Filosofische antropologie --- Ontwikkelingspsychologie --- Sociologie van de gezondheid --- 253:362.1 --- #KVHB:Palliatieve hulpverlening --- #KVHB:Rouwproces --- dood --- kinderen --- rouwen --- 418.7 --- afscheid nemen --- hulpverlening --- lijden --- rouw --- sterven --- verdriet bij kinderen --- (kind) --- 174.5 --- Dood --- Rouw (verlies) --- Stervensbegeleiding --- 416.5 --- Afscheid nemen : kinderen --- Afscheid nemen --- Dood; kinderen --- Rouwproces : kinderen --- Rouwverwerking --- gezinssociologie --- rouw (verdriet) --- Bejaardenzorg --- familiebegeleiding --- kinderzorg --- sterven en dood --- stervensbegeleiding --- thuiszorg --- ziekenzorg --- 253:362.1 Pastoraal voor zieken, ouderen en stervenden --- Pastoraal voor zieken, ouderen en stervenden --- stervensbegeleiding, dood, rouw, begeleiding van nabestaanden, zelfmoord --- Psychologie van leven en dood --- (zie ook: rouw) --- (zie ook: dood) --- 362.6 --- 362.7 --- 612.67 --- 362.1 --- Rouwproces --- Kunst --- Autisme --- Cultuur --- Kind --- Samenleving --- Technologie --- Wetenschap --- Historische kritiek --- Maatschappij --- Geschiedenis --- Voorlichting
Choose an application
60-plussers zijn mensen die ongeremd genieten van het leven, maar hoeveel ouderen lopen er niet vast in aftakeling, vereenzaming, depressie, dementie en verlieservaringen? Ouders die zich onvoorwaardelijk voor hun kinderen hebben ingezet, mogen hetzelfde van hun kinderen verwachten. Maar gaan kinderen die tegelijk ouders en eigen kinderen moeten verzorgen, niet hopeloos ten onder aan zorgstress? We denken vaak simplistisch over ouder worden: ofwel wordt het geïdealiseerd, ofwel te pessimistisch beoordeeld. Hoe kun je dan best met ouderdom, met kwalen en kansen, omgaan, als oudere, als partner of kind van een oudere, maar ook als hulpverlener of beleidsmaker?
Developmental psychology --- Age group sociology --- Bejaarden --- Personnes âgées --- Psychologie --- Ouderen ; psychologie --- 613.98 --- 591.139 --- 159.922.63 --- #GGSB: Pastoraal --- #gsdbP --- C3 --- alcoholgebruik (x) --- bejaarden --- bejaardenzorg --- dementie --- depressie --- ouderdom --- palliatieve zorg --- rouw (x) --- #KVHB:Gerontologie --- 324 --- 415.3 --- 416.8 --- bejaardenpsychologie --- gerontologie --- hulpverlening --- medicamenteuze verslaving --- ouder worden --- oudermishandeling --- persoonlijkheidsstoornissen --- psychologie --- rouw --- sterven --- verliesverwerking --- zorg --- (bejaarden) ((ouderen)) --- Bejaardenproblematiek (ouderenproblematiek) --- Bejaardenpsychologie (ouderenpsychologie) --- Dementie --- Geriatrie --- Gerontologie (verouderingsproces) --- Psychogeriatrie --- Rouw (verlies) --- 159.922 --- 605.93 --- Ouder worden : psychologie --- bejaarden (ouderen) --- bejaardenmishandeling (ouderenmishandeling) --- bejaardenproblematiek --- dementie (dementia, dementia senilis) --- dood --- geneesmiddelengebruik --- geriatrie --- gerontologie (verouderingsproces) --- rouw (verdriet) --- Ouderen --- Ouderenzorg --- demente bejaarden --- eenzaamheid --- verlies --- Ouderdomshygiëne. Gerontologie --- Senescence. Phenomena of ageing. Length of life. Rejuvenation. Death. Causes of death --- Psychologie van de bejaarde --- Kunst en cultuur --- Sociale problemen van en zorg voor ouderen; algemeen --- Uitvoerende functies --- Psychologie van ouderen --- (zie ook: geriatrie, gerontologie) --- (zie ook: rouw) --- (zie ook: gerontologie) --- (zie ook: geriatrie) --- (zie ook: farmacologie, psychofarmaca) --- (zie ook: dood) --- 362.6 --- 362.31 --- 616.2 --- 159.94 --- alcoholisme --- dementia --- geestelijke gezondheidszorg --- mishandeling --- ouderenzorg --- palliatieve zorgen --- relaties --- psychologie. --- 159.922.63 Psychologie van de bejaarde --- 591.139 Senescence. Phenomena of ageing. Length of life. Rejuvenation. Death. Causes of death --- Psychologie. --- Bejaarden / ouderen (bejaardenzorg, ouderen) --- Bejaardenmishandeling (ouderenmishandeling) --- Bejaardenpsychologie --- Depressie bij ouderen --- bejaarden (gez) --- bejaardenproblematiek (gez) --- bejaardenpsychologie (gez) --- Pastoraal
Choose an application
Thema's: Wat maakt mij gelukkig, wie wil ik worden - Grenzen van het leven - Bewogen worden en in beweging komen - Vuur - Samen leven tussen werkelijkheid en droom - Elia, een vurige profeet - Liturgisch en pastoraal jaar - Occasionele onderwerpen: Afscheid doet pijn - Petrus-Jozef Triest
Godsdienst --- Lager onderwijs --- 5e leerjaar lager onderwijs --- 371.67 --- 373.3 --- #gsdb11 --- godsdienst --- kijkplaten --- lager onderwijs --- leerboeken --- 478.6 --- schoolboeken --- Advent --- Allerheiligen --- Allerzielen --- Bijbelverhalen --- Broederlijk Delen --- Dood(Kinderen en dood) --- Elia --- Geluk --- Goede Week --- Idolen --- Job (bijbel) --- Jona --- Kerkelijk jaar --- Kerstmis --- Lijden --- Maria --- Pasen --- Roeping --- Schoolboeken --- Solidariteit --- Triest, Petrus Jozef --- Volhouden --- Vormsel --- Vrede --- Vuur --- Waardevorming --- Welzijnszorg --- Wensen --- 5e leerjaar l.o --- Afscheid nemen --- Amnesty international --- Artsen zonder grenzen --- Bar mitswa --- Baäl --- Boeddha --- Bond zonder naam --- Bouts, Dirk --- Brandsma, Titus --- Catechese --- Chagall, Marc --- Clara --- Dromen --- Franciscus van Assisië --- Gargallo --- Godsdienstonderwijs --- Goede vrijdag --- Grenzen --- Guernica --- Hachiko --- Handboek/cursus --- Heilige Familie --- Iconen --- Israël --- Jezus --- Job --- Kollwitz, Käthe --- Kolwitz, Käte --- Köder, S --- Liturgie --- Magritte, René --- Midwinter --- Minne, George --- Misereor --- Moeder Teresa --- Munch, Edvard --- Palmzondag --- Picasso, Pablo --- Piloten zonder grenzen --- Pinksteren --- Profeten --- Rembrandt --- Rituelen --- Rode Kruis --- Schiele, Egon --- Taizé --- Thérèse van Lisieux --- Triest, Patrus-Jozef --- Triest, Petrus --- Vasten --- Vervisch G --- Vluchtelingen --- afscheid --- besnijdenis --- bijbel --- boeddhisme --- bouworde --- broederlijk delen --- christendom --- dagelijks leven --- dood --- dromen --- echtscheiding --- feest --- geluk --- germanen --- handboek --- hindoeïsme --- hongerdoek --- islam --- jodendom --- joelfeest --- kerstmis --- kinderrechten --- kraanvogel --- kruisweg --- lijden --- liturgisch jaar --- loofhuttenfeest --- migranten --- missie --- missiehulp --- pastoraal jaar --- talisman --- veertigdagentijd --- verdriet --- vormsel --- vuur --- welzijnszorg --- 244.51 --- 3de graad --- 478.6 ) Godsdienstonderwijs --- Documentatiemap --- geloven (ler) --- Catechese ; basisonderwijs --- Godsdienst ; basisonderwijs --- 244.5 --- Bijbelse figuren : Elia - afbeelding --- Godsdienst; ba.o --- Godsdienstonderwijs : basisschool - handleiding --- Godsdienstonderwijs : basisschool - leerboek --- Godsdienstonderwijs : basisschool - video --- Godsdienstonderwijs : basisschool - werkboek --- 478.61 --- Godsdienst: handboek lagere school --- 3e leerjaar l.o --- 3e leerjaar lager onderwijs --- 4e leerjaar lager onderwijs --- basisonderwijs --- 371.67 Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Lager en basisonderwijs --- didactiek basisonderwijs - godsdienstonderwijs, levensbeschouwelijk vormingsonderwijs --- Godsdienstonderwijs - Levensbeschouwelijk vormingsonderwijs --- Schoolbooks - Didactic material --- Contains audio-visual material --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Verpleegkunde --- Volwassene --- Bijbelverhalen. --- Christelijke feesten. --- Dromen. --- Geluk. --- Jezus Christus. --- Profeten. --- Vuur. --- Basisonderwijs. --- #BSCH: vak: godsdienst
Choose an application
Thema's: Bewogen en zoekende mensen vinden elkaar: kerk - andere godsdiensten - Groeien in liefde en tederheid - Verantwoordelijkheid en engagement - Natuur en cultuur - Zoek het eens op: de bijbel - Paulus - Liturgisch en pastoraal jaar - Occasionele onderwerpen : Afscheid doet pijn - Spraakmaker: Don Bosco
Dansen --- Wolken --- Dromen --- 371.67 --- 373.3 --- #gsdb11 --- godsdienst --- kijkplaten --- lager onderwijs --- leerboeken --- 478.6 --- schoolboeken --- Advent --- Allerheiligen --- Allerzielen --- Bijbel --- Bijbelse geschiedenis --- Broederlijk Delen --- Christendom --- Don Bosco --- Dood(Kinderen en dood) --- Evangeliën --- Geloofsgemeenschappen --- Godsdienst --- Godsdiensten --- Goede Week --- Heiligen --- Icaros --- Islam --- Kerstmis --- Kunst en godsdienst --- Lager onderwijs --- Liefde --- Maria --- Natuurbeleving --- Pasen --- Paulus (apostel) --- Pinksteren --- Profeten --- Schoolboeken --- Seksuele opvoeding (Seksuele voorlichting) --- Techniek --- Vasten (Veertigdagentijd) --- Verantwoordelijkheid --- Verbondenheid --- Verdriet --- Vriendschap --- Welzijnszorg --- Wetenschap --- 6e leerjaar l.o --- 6e leerjaar lager onderwijs --- Afscheid nemen --- Benedictus --- Caravaggio --- Daedalus --- Daens, Alfons --- David (koning) --- Emmaüsgangers --- Franciscus van Assisi --- Godsdienstonderwijs --- Handboek/cursus --- Hillesum, Etty --- Hubertus --- Icarus --- Ignatius van Loyola --- Jezus --- Joodse kalender --- Kerkelijk jaar --- Kindertelefoon --- Kollwitz, Käthe --- Lam Gods --- Leo XIII --- Liturgie --- Luther, Maarten --- Mozart --- Munch, Edvard --- Natuur --- Nieuwe Testament --- Palmzondag --- Paulus --- Petrus --- Raveel, Roger --- Rembrandt --- Requiem --- Rerum Novarum --- Tijdlijn --- Van Eyck, Jan --- Vasten --- Vervisch --- Vincentius a Paolo --- Vlaamse Primitieven --- advent --- afscheid --- ballingschap --- begijnen --- bijbel --- boeddhisme --- broederlijk delen --- catechese --- christendom --- dagelijks leven --- engagement --- evangelie --- evangelies --- exodus --- handboek --- hindoeïsme --- huwelijk --- islam --- jeugdbewegingen --- jodendom --- kerk --- kerstmis --- kloosters --- kunst --- liefde --- liturgisch jaar --- mohammed --- natuur --- oude testament --- pastoraal jaar --- pinksteren --- profeten --- schepping --- scheppingsverhaal --- scouts --- techniek --- vasten --- verantwoordelijkheid --- von Bingen, Hildegard --- vriendschap --- welzijnszorg --- wereldgodsdiensten --- 244.51 --- 478.6 ) Godsdienstonderwijs --- Documentatiemap --- Godsdienst (ler) --- Catechese ; basisonderwijs --- Godsdienst ; basisonderwijs --- 244.5 --- Godsdienst; ba.o --- Godsdienstonderwijs : basisschool - handleiding --- Godsdienstonderwijs : basisschool - leerboek --- Godsdienstonderwijs : basisschool - video --- Godsdienstonderwijs : basisschool - werkboek --- 478.61 --- Godsdienst: handboek lagere school --- 371.67 Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Lager en basisonderwijs --- didactiek basisonderwijs - godsdienstonderwijs, levensbeschouwelijk vormingsonderwijs --- Godsdienstonderwijs - Levensbeschouwelijk vormingsonderwijs --- (zie ook: onderwijs (wetenschap)) --- Schoolbooks - Didactic material --- Contains audio-visual material --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Verpleegkunde --- Volwassene --- Bijbel. --- Bijbelverhalen. --- Christelijke feesten. --- Godsdienst. --- Liefde. --- Paulus. --- Techniek. --- Verantwoordelijkheid. --- Vriendschap. --- Basisonderwijs. --- #BSCH: vak: godsdienst
Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|